Planul de sănătate al lui Dumnezeu pentru omenire

Lecţia 12. Rolul educaţiei în sănătate

„Poporul Meu piere din lipsă de cunoştinţă. Fiindcă ai lepădat cunoştinţa, şi Eu te voi lepăda, şi nu-Mi vei mai fi preot. Fiindcă ai uitat Legea Dumnezeului tău, voi uita şi Eu pe copiii tăi! ” (Osea 4:6).

„Adevărata educaţie înseamnă mai mult decât doar urmarea unui anume curs de studii. Ea înseamnă mai mult decât o pregătire pentru viaţa de acum. Ea are de-a face cu întreaga fiinţă, şi cu întreaga perioadă a existenţei posibile omului. Ea este dezvoltarea armonioasă a puterilor fizice, mentale şi spirituale. Ea îl pregăteşte pe student pentru bucuria slujirii în această lume şi pentru bucuria mai înaltă a unei slujiri mai ample în lumea care va veni.”—Counsels for the Church, pg. 202.

Recomandare pentru studiu: Educaţia, pg. 195–201 (engl.)(rom. cap. 21, „Studiul fiziologiei”).

Duminică 14 iunie
1. AVANTAJELE EDUCAŢIEI

a. Care este valoarea educării lucrătorilor lui Dumnezeu? Proverbele 1:5; 2:10, 11.

(Prov 1:5) 5 să asculte însă şi înţeleptul, şi îşi va mări ştiinţa, şi cel priceput, şi va căpăta iscusinţă.

(Prov 2:10-11) 10 Căci înţelepciunea va veni în inima ta, şi cunoştinţa va fi desfătarea sufletului tău; 11 chibzuinţa va veghea asupra ta, priceperea te va păzi.

„Există o lipsă de abilităţi educate între noi... Este imposibil ca cineva să prevadă la ce va fi chemat. El poate fi pus în situaţii în care are nevoie de un discernământ rapid şi de argumente bine echilibrate şi, de aceea, este pentru slava lui Hristos ca lucrătorii bine educaţi să fie mai mulţi între noi; ei vor putea comunica mai bine adevărul într-un mod inteligent, clar, iar adevărul ar trebui să fie prezentat într-un mod care va fi pe cât posibil mai liber de defecte.”—Christian Education, pg. 138.

b. Merită să facem un efort de a obţine o educaţie în domeniul sănătăţii? Proverbele 2:2–5; 8:11.

(Prov 2:2-5) 2 dacă vei lua aminte la înţelepciune şi dacă-ţi vei pleca inima la pricepere; 3 dacă vei cere înţelepciune şi dacă te vei ruga pentru pricepere, 4 dacă o vei căuta ca argintul şi vei umbla după ea ca după o comoară, 5 atunci vei înţelege frica de Domnul şi vei găsi cunoştinţa lui Dumnezeu.

(Prov 8:11) 11 Căci înţelepciunea preţuieşte mai mult decât mărgăritarele, şi niciun lucru de preţ nu se poate asemui cu ea.

„Medicul educat va găsi intrare în oraşele noastre unde alţi oameni nu pot găsi.”—Slujirea medicală, pg. 242 (engl.)(rom. secţiunea 13, subcap. „Lucrarea misionară medicală şi slujirea evangheliei”).

Luni 15 iunie
2. EDUCAŢIE ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII

a. Chiar dacă nu devenim profesionişti în domeniul medical, de ce ar trebui să avem cu toţii cel puţin cunoştinţe elementare despre sănătate? Romani 12:1; 1 Corinteni 6:19, 20.

(Rom 12:1) 1 Vă îndemn, dar, fraţilor, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să aduceţi trupurile voastre ca o jertfă vie, sfântă, plăcută lui Dumnezeu: aceasta va fi din partea voastră o slujbă duhovnicească.

(1Cor 6:19-20) 19 Nu ştiţi că trupul vostru este Templul Duhului Sfânt care locuieşte în voi şi pe care L-aţi primit de la Dumnezeu? Şi că voi nu sunteţi ai voştri? 20 Căci aţi fost cumpăraţi cu un preţ. Proslăviţi, dar, pe Dumnezeu în trupul şi în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu.

„Este datoria noastră de a studia legile care guvernează fiinţa noastră şi de a ne conforma lor. Ignoranţa în aceste lucruri este păcat...

„Studiul căruia ar trebui să îi acordăm consideraţie este ceea ce priveşte viaţa naturală, o cunoştinţă despre tine însuţi... Casa în care locuim este cea pe care trebuie să o păstrăm, pentru a putea să îi dăm onoare Dumnezeului care ne-a răscumpărat. Avem nevoie să ştim cum să păstrăm maşinăria vie, pentru ca sufletul, trupul şi spiritul nostru să poată fi consacrate în slujba Sa. Ca fiinţe raţionale suntem jalnic de ignoranţi în ce priveşte corpul şi nevoile sale.”—Healthful Living, pg. 13, 14.
„Este cu mult mai bine să prevenim boala, decât să ştim cum să o tratăm odată ce am contractat-o. Este datoria fiecărei persoane, de dragul său propriu şi de dragul omenirii, să se informeze referitor la legile vieţii şi să asculte în mod conştiincios de ele. Toţi trebuie să se familiarizeze cu cel mai minunat dintre toate organismele, corpul uman. Ei trebuie să înţeleagă funcţiile diferitelor organe şi relaţia de dependenţă a unora faţă de celelalte, pentru acţiunea sănătoasă a tuturor. Ei ar trebui să studieze influenţa minţii asupra corpului, şi a corpului asupra minţii, şi legile de care sunt guvernate acestea.”— Pe urmele Marelui Medic, pg. 128 (engl.)(rom. cap. 8, „Medicul, un educator”).

b. De ce ar trebui ca predicatorii şi slujitorii evangheliei să aibă cunoştiinţe despre sănătate? 3 Ioan 2; Psalmii 67:2.

(3Ioan 1:2) 2 Preaiubitule, doresc ca toate lucrurile tale să-ţi meargă bine, şi sănătatea ta să sporească tot aşa cum sporeşte sufletul tău.

(Ps 67:2) 2 ca să se cunoască pe pământ calea Ta, şi printre toate neamurile mântuirea Ta!

„Predicatorii din ţara noastră trebuie să se familiarizeze cu ştiinţa fiziologiei. Atunci ei vor fi inteligenţi în ce priveşte legile care guvernează viaţa fizică şi efectele lor asupra sănătăţii minţii şi sufletului. Atunci vor putea să vorbească în mod corect asupra acestui subiect. În ascultarea lor de legile fizice, ei trebuie să ţină sus cuvântul vieţii faţă de oameni, şi să îi conducă mai sus şi tot mai sus în lucrarea de reformă. ”—Healthful Living, pg. 16.

„Este bine ca, atunci când se prezintă necredincioşilor adevărul, să fie prezentate mai întâi nişte subiecte în care ei sunt de acord cu noi. Principiile sănătăţii şi ale cumpătare vor apela la judecata lor, iar de la aceste subiecte îi putem conduce să înţeleagă cerinţele obligatorii ale poruncii a patra.”—Sfaturi pentru sănătate, pg. 545 (engl.)(rom. secţiunea XI, „Lucrarea misionară medicală”, subcap. „În legătură cu oamenii”).

 

Marţi 16 iunie
3. CÂND SĂ ÎNCEPEM

a. Când este timpul potrivit să începem să învăţăm despre sănătate? Proverbele 22:6; Eclesiastul 3:1.

(Prov 22:6) 6 Învaţă pe copil calea pe care trebuie s-o urmeze, şi când va îmbătrâni, nu se va abate de la ea. 

(Ecl 3:1) 1 Toate îşi au vremea lor, şi fiecare lucru de sub ceruri îşi are ceasul lui.

„De la primele licăriri ale raţiunii, mintea umană ar trebui să devină inteligentă referitor la structura fizică.”—Healthful Living, pg. 13.

„Este de cea mai mare importanţă ca bărbaţi şi femei să fie instruiţi în ştiinţa vieţii umane şi despre cele mai bune mijloace de a păstra şi dobândi sănătatea fizică. În mod special, tinereţea este timpul de a strânge rezerve de cunoştinţe care să fie puse în practica zilnică de viaţă.”—Idem., pg. 15.

„Educaţia timpurie a tinerilor le formează caracterele atât în viaţa lor seculară cât şi în viaţa religioasă.”—Lift Him Up, pg. 270.

b. De ce nu ar trebui să amânăm educarea copiilor noştri cu privire la regulile elementare de păstrare a sănătăţii? Osea 4:6.

(Ose 4:6) 6 Poporul Meu piere din lipsă de cunoştinţă. Fiindcă ai lepădat cunoştinţa, şi Eu te voi lepăda şi nu-Mi vei mai fi preot. Fiindcă ai uitat Legea Dumnezeului tău, voi uita şi Eu pe copiii tăi!

„Obiceiurile odată formate sunt greu de biruit. Reforma trebuie să înceapă cu mama înainte de naşterea copiilor ei; iar dacă instrucţiunile lui Dumnezeu ar fi ascultate cu credincioşie, nu ar exista necumpătare. Efortul constant al fiecărei mame ar trebui să fie de a-şi conforma obiceiurile voinţei lui Dumnezeu, pentru ca să poată lucra în armonie cu El pentru a-i păzi pe copiii ei de viciile contemporane, distrugătoare pentru sănătate şi viaţă. Mamele să se pună fără întârziere într-o relaţie corectă cu Creatorul lor, pentru ca să poată fi prin harul Său o fortăreaţă protectoare împrejurul copiilor ei, împotriva desfrâului şi necumpătării. Dacă mamele ar urma un astfel de curs, ele ar putea să îi vadă pe copiii lor, asemenea tânărului Daniel, ajungând la un standard înalt în realizări morale şi intelectuale, devenind o binecuvântare pentru societate şi o onoare pentru Creatorul lor. ”—Dietă şi hrană, pg. 225, 226 (engl.)(rom. cap. 13, „Dieta în copilărie”).

„Importanţa educării copiilor să aibă obiceiuri alimentare corecte abia dacă poate fi supraestimată. Micuţii au nevoie să înveţe că ei mănâncă pentru a trăi, şi nu trăiesc pentru a mânca. Instruirea ar trebui să înceapă cu pruncul din braţele mamei sale. Copilul ar trebui să primească hrană doar la intervale regulate, şi la intervale mai mari pe măsură ce creşte. Nu ar trebui să primească dulciuri sau hrana oamenilor mai în vârstă, pe care ei nu o pot digera. Grija şi regularitatea în hrănirea sugarilor va promova nu doar sănătatea, şi va tinde să îi facă liniştiţi şi cu un temperament plăcut, ci va pune temelia obiceiurilor şi va fi o binecuvântare pentru ei în anii care
vor urma.”—Idem., pg. 229, 230 (engl.)(rom. cap. 13, „Dieta în copilărie”).

Miercuri 17 iunie
4. METODE DE EDUCARE

a. Ce putem învăţa din metoda de educare a lui Isus? Ce spuneau oamenii despre El? Marcu 1:22; Ioan 7:46. Cum ni se aplică nouă această metodă când încercăm să îi învăţăm pe oameni despre vieţuirea sănătoasă?

(Mar 1:22) 22 Oamenii erau uimiţi de învăţătura Lui; căci îi învăţa ca unul care are putere, nu cum îi învăţau cărturarii.

(Ioan 7:46) 46 Aprozii au răspuns: „Niciodată n-a vorbit vreun om ca Omul acesta.”

„Modul lui Isus de a învăţa era frumos şi atractiv şi a fost întotdeauna caracterizat de simplitate.”—Christian Education, pg. 126.

„Învăţăturile lui Hristos erau marcate de o simplitate, demnitate şi putere necunoscute până atunci [ascultătorilor Săi], şi exclamaţia lor involuntară a fost: ‚Niciodată n-a vorbit un om ca omul acesta.’ (Ioan 7:46).”—5T, pg. 747 (engl.)(rom. cap. 91, „Cuvântul S-a făcut trup”).

„Motivul pentru care Hristos a vorbit cum nu vorbea niciun alt om era pentru că El trăia cum nu trăia niciun alt om. Dacă El nu ar fi trăit aşa cum trăia, El nu ar fi putut vorbi aşa cum vorbea. Cuvintele Sale purtau în ele o putere convingătoare, pentru că veneau dintr-o inimă pură şi sfântă, încărcată de dragoste şi simpatie, bunăvoinţă şi adevăr.”—In Heavenly Places, pg. 237.

b. Numiţi unul din modurile în care îi învăţa Isus pe oameni? Ioan 4:7,9,10.

(Ioan 4:7) 7 A venit o femeie din Samaria să scoată apă. „Dă-Mi să beau”, i-a zis Isus.

(Ioan 4:9-10) 9 Femeia samariteană I-a zis: „Cum Tu, iudeu, ceri să bei de la mine, femeie samariteană?” – Iudeii, în adevăr, n-au legături cu samaritenii. – 10 Drept răspuns, Isus i-a zis: „Dacă ai fi cunoscut tu darul lui Dumnezeu şi Cine este Cel ce-ţi zice: „Dă-Mi să beau!”, tu singură ai fi cerut să bei, şi El ţi-ar fi dat apă vie.”

„În toată instruirea adevărată, elementul personal este esenţial. Hristos în învăţătura Sa se ocupa de oameni în mod individual. Prin contact personal şi asociere, el i-a învăţat pe cei doisprezece. În particular a dat cele mai preţioase instrucţiuni, adesea, doar unui singur ascultător.”—Educaţia, pg. 231 (engl.)(rom. cap. 26, „Metode de instruire”).

c. Care este pentru lucrătorii lui Dumnezeu valoarea lucrurilor mici? Luca 16:10.

(Luc 16:10) 10 Cine este credincios în cele mai mici lucruri este credincios şi în cele mari; şi cine este nedrept în cele mai mici lucruri este nedrept şi în cele mari.

„Neglijenţa în lucrurile mici duce adesea la neglijarea responsabilităţilor mai mari.”—Slujitorii evangheliei, pg. 145 (engl.)(rom. cap. 4, „Calificări”).

„Nu subestimaţi niciodată importanţa lucrurilor mici. Acestea sunt cele care oferă disciplina propriu-zisă a vieţii. Prin acestea sufletul este instruit să crească în asemănarea cu Hristos sau să poarte asemănarea răului. Să ne ajute Domnul să cultivăm în gândire, vorbire, privire şi acţiune obiceiuri care vor mărturisi despre noi că am fost cu Isus şi am învăţat de la El!”—Îndrumarea copilului, pg. 129, 130 (engl.)(rom. cap. 22, „Hărnicia şi perseverenţa”).

„Despre Elisei... se spune că a turnat apă pe mâinile profetului Ilie, stăpânul său. Ca ajutor personal al profetului, el a continuat să se dovedească în lucrurile mici credincios, în timp ce cu un scop mai puternic zi după zi se devota misiunii desemnate lui de Dumnezeu.”—Educaţia, pg. 58, 59 (engl.) (rom. cap. 7, „Vieţile oamenilor mari”).

Joi 18 iunie
5. EDUCAŢIE DE-A LUNGUL VEŞNICIEI

a. Care este scopul adevăratei educaţii? Ce include această educaţie? Deuteronom 28:13.

(Deut 28:13) 13 Domnul te va face să fii cap, nu coadă; întotdeauna vei fi sus, şi niciodată nu vei fi jos, dacă vei asculta de poruncile Domnului Dumnezeului tău pe care ţi le dau astăzi, dacă le vei păzi şi le vei împlini.

„A restaura în om chipul Creatorului său, a-l întoarce la perfecţiunea cu care a fost creat, a promova dezvoltarea corpului, minţii şi sufletului, pentru ca scopul divin în crearea sa să fie realizat—aceasta urma să fie lucrarea de răscumpărare. Acesta este scopul educaţiei, marele scop al vieţii.”— Educaţia, pg. 15, 16 (engl.)(rom. cap. 1, „Sursa şi scopul adevăratei educaţii”).

b. Deşi nu există boală pe Noul Pământ, ce va cuprinde educaţia celor răscumpăraţi? Apocalipsa 22:1,2. 1 Ioan 3:2

(Apoc 22:1,2)  Şi mi-a arătat un râu cu apa vieţii, limpede ca cristalul, care ieşea din scaunul de domnie al lui Dumnezeu şi al Mielului. 2.În mijlocul pieţii cetăţii, şi pe cele două maluri ale râului, era pomul vieţii, rodind douăsprezece feluri de rod, şi dând rod în fiecare lună; şi frunzele pomului slujesc la vindecarea Neamurilor.

(1 Ioan 3:2) Preaiubiţilor, acum suntem copii ai lui Dumnezeu. Şi ce vom fi, nu s-a arătat încă. Dar ştim că atunci când Se va arăta El, vom fi ca El; pentru că Îl vom vedea aşa cum este.

„Cerul este o şcoală; câmpul său de studiu—universul; profesorul din ea—Cel Infinit. O filială a acestei şcoli a fost întemeiată în Eden; şi, fiind încheiat planul de răscumpărare, educaţia va fi reluată în scoala din Eden.”— Idem., pg. 301 (engl.)(rom. cap. 35, „Şcoala de dincolo”).

„În existenţa viitoare ... cea mai mare bucurie a noastră şi cea mai înaltă educaţie se vor găsi în slujire”—Idem., pg. 309 (engl.)(rom. cap. 35, „Şcoala de
dincolo”).

c. Descrieţi tema care va fi apreciată şi îndrăgită de-a lungul veşniciei. Matei 23:10; Zaharia 13:6; Apocalipsa 21:22.

(Mat 23:10) 10 Să nu vă numiţi „Dascăli”; căci Unul singur este Dascălul vostru: Hristosul.

(Zah 13:6) 6 Şi dacă-l va întreba cineva: „De unde vin aceste răni pe care le ai la mâini?”, el va răspunde: „În casa celor ce mă iubeau le-am primit.”

(Apoc 21:22) 22 În cetate n-am văzut niciun Templu; pentru că Domnul Dumnezeul cel Atotputernic ca şi Mielul sunt Templul ei.

Vineri 19 iunie
ÎNTREBĂRI DE REVIZUIRE PERSONALĂ

1. Ce avantaj aduce lucrătorilor lui Dumnezeu educaţia?
2. Ce ramuri ale educaţiei ar trebui să aibă prioritate în viaţa noastră şi de ce?
3. Când trebuie puse temeliile educaţiei în sănătate—şi de ce?
4. Cum poate un profesor să fie cel mai eficient în învăţătura sa către studenţii săi?
5. De ce este nevoie de educaţie pe Noul Pământ şi ce va include aceasta?