Trimester II, 2008

Lecția 10. Principiile fundamentale utile în educație

TEXT CHEIE: „Toate lucrurile sunt îng?duite, dar nu toate sunt de folos. Toate lucrurile sunt îng?duite, dar nu toate zidesc. Nimeni s? nu-?i caute folosul lui, ci fiecare s? caute folosul altuia” (1 Corinteni 10:23, 24).

NOT? INTRODUCTIV?:„Dumnezeu cere fiec?ruia s? ob?in? cel mai înalt grad posibil de utilitate.” - The Signs of the Times, 18 septembrie 1884.

Duminic? 1 iunie
1. CELE DOU? C?R?I DE SUCCES

    a. De ce este Biblia neîntrecut? în predarea unei gândiri ascu?ite, exacte, ?i a discern?mântului?

Ezechiel 44:23 "Vor înv??a pe poporul Meu s? deosebeasc? ce este sfânt de ce nu este sfânt, ?i vor ar?ta deosebirea dintre ce este necurat ?i ce este curat."

Evrei 4:12 "C?ci Cuvântul lui Dumnezeu este viu ?i lucr?tor, mai t?ietor decât orice sabie cu dou? t?i?uri: p?trunde pân? acolo c? desparte sufletul ?i duhul, încheieturile ?i m?duva, judec? sim?irile ?i gândurile inimii."

Apocalipsa 1:13, 16 "?i în mijlocul celor ?apte sfe?nice pe cineva, care sem?na cu Fiul omului, îmbr?cat cu o hain? lung? pân? la picioare, ?i încins la piept cu un brâu de aur. 16. În mâna dreapt? ?inea ?apte stele. Din gura Lui ie?ea o sabie ascu?it? cu dou? t?i?uri, ?i fa?a Lui era ca soarele, când str?luce?te în toat? puterea lui."

NOT?: „Deasupra tuturor celorlalte c?r?i, cuvântul lui Dumnezeu trebuie s? fie studiul nostru, marele manual, temelia oric?rei educa?ii; ?i copiii no?tri trebuie s? fie educa?i în adev?rurile fundamentale g?site în ele, indiferent de obiceiurile ?i tradi?iile de mai înainte. F?când aceasta, profesorii ?i elevii vor descoperi comoara cea ascuns?, educa?ia mai înalt?. Regulile Bibliei trebuie s? fie ghidul în via?a zilnic?. Crucea lui Hristos trebuie s? fie tema de studiu, descoperind lec?iile pe care trebuie s? le înv???m ?i s? le punem în practic?. Hristos trebuie s? fie adus în toate studiile.” - M?rturii, vol. 6, p. 131, 132 engl. (rom. cap. Studiul Bibliei)

    b. Care este al doilea manual?

Psalmii 19:1-3 "Cerurile spun slava lui Dumnezeu, ?i întinderea lor veste?te lucrarea mâinilor Lui. 2. O zi istorise?te alteia acest lucru, o noapte d? de ?tire alteia despre el. 3. ?i aceasta, f?r? vorbe, f?r? cuvinte, al c?ror sunet s? fie auzit:"

Romani 1:20 "În adev?r, însu?irile nev?zute ale Lui, puterea Lui ve?nic? ?i dumnezeirea Lui, se v?d l?murit, de la facerea lumii, când te ui?i cu b?gare de seam? la ele în lucrurile f?cute de El. A?a c? nu se pot dezvinov??i;"

NOT?: „în timp ce Biblia ocup? primul loc în educa?ia copiilor ?i a tinerilor, cartea naturii este urm?toarea ca importan??. Lucr?rile lui Dumnezeu m?rturisesc despre iubirea ?i puterea Sa.”- Special Testimonies on Education, p. 58.

Luni 2 iunie
2. PIEDICI îN CALEA UTILIT??II

    a. De ce lucru i-a îndemnat Dumnezeu pe copiii S?i s? fug? în mod constant, ?i de ce este aceasta important pentru noi ast?zi?

Isaia 52:11 "„Pleca?i, pleca?i, ie?i?i din Babilon! Nu v? atinge?i de nimic necurat! Ie?i?i din mijlocul lui! Cur??i?i-v?, cei ce purta?i vasele Domnului!"

Apocalipsa 18:4 "Apoi am auzit din cer un alt glas, care zicea: „Ie?i?i din mijlocul ei, poporul Meu, ca s? nu fi?i p?rta?i la p?catele ei, ?i s? nu fi?i lovi?i cu urgiile ei!"

    La ce pericole sunt expu?i copiii ?i tinerii mergând în ?coli publice?

NOT?: „Cei care frecventeaz? ?colile publice se asociaz? adesea cu cei mai neglija?i decât ei, care, dup? timpul petrecut în sala de clas?, sunt l?sa?i s? ob?in? o educa?ie de pe strad?. Inimile celor tineri sunt u?or impresionate; ?i dac? mediul lor nu este de un caracter drept, Satan îi va folosi pe ace?ti
copii neglija?i s? îi influen?eze pe cei care sunt instrui?i mai atent. Astfel, înainte ca p?rin?ii p?zitori ai Sabatului s? ?tie ce r?u se produce, lec?iile de depravare sunt înv??ate, ?i sufletele celor micu?i sunt corupte... Primesc copiii no?tri de la profesorii din ?colile publice idei care sunt în armonie cu cuvântul lui Dumnezeu? Este p?catul prezentat ca o ofens? împotriva lui Dumnezeu? Li se pred? c? ascultarea de toate poruncile lui Dumnezeu este începutul a toat? în?elepciunea? îi trimitem pe copiii no?tri la ?coala de Sabat pentru ca s? fie înv??a?i referitor la adev?r, ?i apoi, dup? ce merg la ?coala zilnic?, li se dau de înv??at lec?ii care con?in în?el?ciuni. Aceste lucruri z?p?cesc mintea, ?i nu ar trebui s? fie a?a; pentru c? dac? tinerii primesc idei care pervertesc adev?rul, cum va fi contracarat? influen?a acestei educa?ii? Ne mai putem mira în aceste condi?ii c? unii dintre tinerii no?tri nu apreciaz? avantajele religioase? Putem s? ne mir?m c? sunt lua?i de curent ?i du?i în ispit?? Putem s? ne mir?m c?, a?a neglija?i cum au fost, energiile lor sunt devotate distrac?iilor care nu le fac nici un bine, c? aspira?iile lor religioase scad, ?i c? via?a lor spiritual? este întunecat?? Mintea va avea acela?i caracter ca lucrurile cu care se hr?ne?te, recolta va fi de acela?i fel ca s?mân?a.” - M?rturii, vol. 6, p. 193, 194 engl. (rom. cap. ?coli de comunitate).

    b. De ce sunt unele sporturi (majoritatea întrecerilor atletice) nefolositoare, cheltuind neîn?elept resursele?

Eclesiastul 12:8 "O, de?ert?ciune a de?ert?ciunilor, zice Eclesiastul; totul este de?ert?ciune."

1 Corinteni 10:23 "Toate lucrurile sunt îng?duite, dar nu toate sunt de folos. Toate lucrurile sunt îng?duite, dar nu toate zidesc."

NOT?: „Ce energie, ce puteri sunt investite în jocurile voastre de fotbal ?i în celelalte inven?ii ale voastre dup? felul neamurilor - antrenamente care nu sunt pentru nimeni o binecuvântare! Folosi?i acelea?i puteri antrenându-v? în munc? folositoare; nu ar fi atunci raportul vostru mai pl?cut de întâmpinat în marea zi a lui Dumnezeu?” - Special Testimonies on Education, p. 191.

Mar?i 3 iunie
3. EDUCA?IE FIZIC? PRACTIC?  

    a. De ce binecuvântare se pot bucura tinerii?

Proverbele 20:29 (prima parte). "Slava tinerilor este t?ria"

NOT?: „Cultura fizic? este o parte important? a tuturor metodelor corecte de educa?ie. Cei tineri trebuie înv??a?i cum s? î?i dezvolte puterile fizice, cum s? î?i p?streze puterile în cea mai bun? condi?ie, ?i cum s? le utilizeze în datoriile practice ale vie?ii. Mul?i cred c? aceste lucruri nu fac parte din lucrarea ?colii; dar aceasta este o gre?eal?. Lec?iile necesare pentru a-i preg?ti pentru utilitate practic? trebuie predate fiec?rui copil în c?min ?i fiec?rui student în ?coli. Este bine ca fiziologia s? fie introdus? în ?colile obi?nuite ca o ramur? de educa?ie; to?i copiii trebuie s? o înve?e.” - The Signs of the Times, 14 martie 1900.

    b. Ce ofer? o educa?ie fizic? foarte productiv??

Geneza 2:15 "Domnul Dumnezeu a luat pe om ?i l-a a?ezat în gr?dina Edenului, ca s-o lucreze ?i s-o p?zeasc?."

Geneza 3:19 "În sudoarea fe?ei tale s?-?i m?nânci pâinea, pân? te vei întoarce în p?mânt, c?ci din el ai fost luat; c?ci ??rân? e?ti, ?i în ??rân? te vei întoarce.”"

NOT?: „Prelucrarea solului este unul dintre cele mai bune feluri de activitate, punând mu?chii în ac?iune, ?i relaxând mintea. Studiul în domeniul agriculturii trebuie s? fie alfabetul educa?iei oferite în ?colile noastre. Aceasta este prima lucrare care trebuie f?cut?. ?colile noastre nu trebuie s? depind? de produse importate cum ar fi cereale sau zarzavaturi, ?i fructele esen?iale pentru s?n?tate.” - M?rturii, vol. 6, p. 179 engl. (rom. cap. Reforma industrial?).

    c. De ce este studiul fiziologiei ?i al igienei o parte important? a programei ?colare?

Psalmii 139:14 "Te laud c? sunt o f?ptur? a?a de minunat?. Minunate sunt lucr?rile Tale, ?i ce bine vede sufletul meu lucrul acesta!"

NOT?: „O cunoa?tere a fiziologiei ?i a igienei trebuie s? fie baza tuturor eforturilor educa?ionale.” - Educa?ia, p. 195 engl. (rom. cap. Studiul fiziologiei).
„în studiul fiziologiei, elevii trebuie s? fie condu?i s? vad? valoarea energiei fizice ?i cum poate ea fi p?strat? ?i dezvoltat? a?a încât s? contribuie în cel mai înalt grad la succesul în marea lupt? a vie?ii.
înc? de timpuriu, copiii trebuie înv??a?i prin lec?ii simple, u?oare, primele no?iuni de fiziologie ?i igien?... Ei trebuie s? în?eleag? cât e de important s? se p?zeasc? împotriva bolii p?strând puterea fiec?rui organ, ?i trebuie de asemenea înv??a?i cum s? trateze cele mai frecvente boli ?i accidente.” - Ibid., p. 196 engl. (rom. cap. Studiul fiziologiei).

Miercuri 4 iunie
4. MU?CHII PU?I LA LUCRU

    a. Ce temelie trebuie pus? înc? devreme în via???

Galateni 5:13 (ultima parte). "ci sluji?i-v? unii altora în dragoste"

NOT?: „Când un copil este destul de mare pentru a fi trimis la ?coal?, înv???torul trebuie s? coopereze cu p?rin?ii s?i, ?i instruirea în lucrul cu mâinile trebuie s? fie continuat? ca fiind o parte a datoriilor sale ?colare. Exist? mul?i elevi care au obiec?ii fa?? de astfel de lucru în ?coli. Ei consider? c? activit??ile utile, ca înv??atul unei meserii, sunt degradante; dar astfel de persoane au o idee gre?it? despre ceea ce înseamn? adev?rata demnitate. Domnul ?i Mântuitorul nostru Isus Hristos, care este una cu Tat?l, comandantul din cur?ile cere?ti, a fost instructorul ?i c?l?uzitorul personal al copiilor lui Israel; ?i între ei era o cerin?? ca fiecare tân?r s? înve?e cum s? lucreze. To?i trebuiau s? fie educa?i într-un domeniu de afaceri, pentru ca s? poat? avea o cuno?tin?? a vie?ii practice, ?i nu doar s? se poat? între?ine singuri, ci s? fie ?i utili.” - Special Testimonies on Education, p. 38.
„Cel mai mare beneficiu nu se ob?ine din exerci?ii care se fac doar ca o joac? sau ca antrenamente. Exist? unele beneficii ob?inute din statul în aer liber, ?i de asemenea din exersarea mu?chilor; dar fie ca aceea?i cantitate de energie s? fie folosit? pentru îndeplinirea datoriilor utile, ?i beneficiul va fi mai mare, ?i se va ob?ine un sentiment de satisfac?ie; pentru c? un astfel de exerci?iu aduce cu sine sentimentul c? e?ti util ?i aprobarea con?tiin?ei pentru lucrul bine f?cut. în copii ?i tineri trebuie trezit? o ambi?ie ca ei s? î?i fac? exerci?iul fizic f?când ceva benefic pentru ei, ?i util pentru al?ii.” - Ibid., p. 39, 40.

    b. Ce putem înv??a din via?a lui Hristos când era înc? acas?, în c?min?

Luca 2:51 "Apoi S-a pogorât împreun? cu ei, a venit la Nazaret, ?i le era supus. Mama Sa p?stra toate cuvintele acestea în inima ei."

NOT?: „în via?a Sa p?mânteasc?, Hristos a fost un exemplu pentru întreaga familie uman?, ?i El a fost ascult?tor ?i util în c?min. El a înv??at meseria de tâmplar, ?i a lucrat cu mâinile Sale în micul atelier din Nazaret.” - Special Testimonies on Education, p. 38.
„Când copiii ajung la o vârst? potrivit?, trebuie s? li se ofere unelte. Atât b?ie?ii cât ?i fetele trebuie s? înve?e s? foloseasc? aceste unelte. Ve?i descoperi c? ei sunt elevi capabili.” - Manuscript Releases, vol. 10, p. 325, 326.

Joi 5 iunie
5. O TEMELIE MENTAL? SOLID?

    a. Numi?i câteva materii importante pentru fiecare student.

Psalmii 71:17 "Dumnezeule, Tu m-ai înv??at din tinere?e, ?i pân? acum eu vestesc minunile Tale."

NOT?: „Mai important? decât înv??area de limbi str?ine, actuale sau moarte, este capacitatea de a scrie ?i a vorbi în limba matern? cu u?urin?? ?i acurate?e.” - Educa?ia, p. 234 engl. (rom. cap. Metode de predare).
„În orele de lectur? ar trebui predat? cultura vocii, ?i în alte ore profesorii trebuie s? insiste ca elevii s? vorbeasc? în mod clar ?i s? utilizeze cuvinte care exprim? clar ?i conving?tor gândurile lor.” - Sfaturi pentru p?rin?i, educatori ?i elevi, p. 216 engl. (rom. cap. Valoarea materiilor elementare).
„A scrie corect, ?i într-un scris clar, frumos, a ?ine contabilitatea, sunt preg?tiri necesare.” - Ibid, p. 218 engl. (rom. cap. Valoarea materiilor elementare).
„Când sunt înc? foarte tineri, copiii trebuie educa?i s? citeasc?, s? scrie, s? în?eleag? aritmetic?, ?i s? î?i ?in? propriile socoteli. Ei pot înainta pas cu pas în aceast? cuno?tin??.” - Ibid., p. 168, 169 engl. (rom. cap. Lucrarea care trebuie f?cut? pentru copiii no?tri).
„În studiul aritmeticii trebuie s? se fac? o lucrare practic?. Fiecare tân?r ?i fiecare copil s? fie înv??at nu doar s? rezolve probleme imaginare, ci s? ?in? socoteala exact? a veniturilor ?i cheltuielilor sale.” - Educa?ia, p. 238, 239 engl. (rom. cap. Metode de predare).
„Nu neglija?i s? îi înv??a?i pe copiii vo?tri cum s? prepare mâncare s?n?toas?. Dându-le lec?ii de fiziologie ?i de g?tit bine, îi înv??a?i primii pa?i în unele dintre cele mai folositoare ramuri de educa?ie.” - Sfaturi pentru p?rin?i, educatori ?i elevi, p. 127 engl. (rom. cap. Siguran?a tinerilor).

Vineri 6 iunie
îNTREB?RI DE REVIZUIRE PERSONAL?

1. Cum se pot centra toate materiile de studiu în jurul Manualului suprem?
2. Când studen?ii studiaz? natura, ce trebuie s? le accentueze profesorul?
3. Ce pericole serioase au de înfruntat studen?ii din sistemul public de înv???mânt?
4. Numi?i unul dintre beneficiile care se pot ob?ine din programele de agricultur?.
5. Care este avantajul spiritual al fiec?rei materii amintite în aceast? lec?ie?