Trimester II, 2008

Lecția 12. Studii superioare

TEXT CHEIE: „Întăreşte-te în harul care este în Hristos Isus. Şi ce ai auzit de la mine în faţa multor martori încredinţează la martori de încredere, care să fie în stare să înveţe şi pe alţii” (2 Timotei 2:1, 2).

NOTĂ INTRODUCTIVĂ: „[Domnul] ne-a chemat să ieşim din lume pentru ca să putem fi martori pentru adevărul Său, iar tinerii şi tinerele de peste tot din mijlocul nostru trebuie să fie pregătiţi pentru poziţii de utilitate şi influenţă.” - Mărturii, vol. 6, p. 135 engl. (rom. cap. Pregătirea lucrătorilor).

Duminică 15 iunie
1. EDUCAŢIE ULTERIOARĂ

    a. Care a fost planul lui Dumnezeu pentru educaţia evreilor, şi cum a fost făcută posibilă educaţia suplimentară a acelora care erau chemaţi să predea?

Psalmii 32:8 "„Eu – zice Domnul – te voi învăţa, şi-ţi voi arăta calea pe care trebuie s-o urmezi, te voi sfătui, şi voi avea privirea îndreptată asupra ta.”"

Maleahi 2:7 "Căci buzele preotului trebuie să păzească ştiinţa, şi din gura lui se aşteaptă învăţătură, pentru că el este un sol al Domnului oştirilor."

NOTĂ: „Marile adevăruri ale providenţei lui Dumnezeu şi ale vieţii viitoare au fost imprimate în mintea tinerilor evrei. Aceştia erau învăţaţi să îl recunoască pe Dumnezeu în scenele din natură la fel ca şi în cuvintele revelaţiei... Astfel a fost educaţia primită de Moise în coliba modestă din Gosen; cea primită de Samuel de la credincioasa Ana, cea a lui David în locuinţa de pe dealurile Betleemului; a lui Daniel înainte ca scenele captivităţii să îl despartă de căminul părinţilor săi. De asemenea, astfel a fost şi viaţa lui Hristos în Nazaret; astfel a fost educaţia prin care copilul Timotei a primit de pe buzele bunicii sale Lois şi a mamei sale Eunice (2 Timotei 1:5; 3:15) adevărurile Sfintei Scripturi.
S-au luat măsuri suplimentare pentru instruirea celor tineri, prin întemeierea şcolilor profeţilor. Dacă un tânăr dorea să cerceteze mai adânc în adevărurile cuvântului lui Dumnezeu, şi să caute înţelepciunea de sus, pentru ca să devină un învăţător în Israel, aceste şcoli îi erau deschise.”- Patriarhi şi profeţi, p. 592, 593 engl. (rom. cap. Şcolile profeţilor).

Luni 16 iunie
2. INSTRUIREA MISIONARĂ

    a. Ce descoperă puterea evlaviei exercitată de şcolile profeţilor?

1 Samuel 19:20-23 "Au spus lucrul acesta lui Saul şi au zis: „Iată că David este în Naiot, lângă Rama.” 20. Saul a trimis nişte oameni să ia pe David. Ei au văzut o adunare de proroci care proroceau, cu Samuel în frunte. Duhul lui Dumnezeu a venit peste trimişii lui Saul, şi au început şi ei să prorocească. 21. Au spus lui Saul lucrul acesta; el a trimis alţi oameni, şi au prorocit şi ei. A mai trimis alţii a treia oară, şi au prorocit şi ei. 22. Atunci Saul s-a dus el însuşi la Rama. Ajungând la fântâna cea mare fără apă, care este la Secu, a întrebat: „Unde este Samuel şi David?” I s-a răspuns: „Sunt în Naiot, lângă Rama.” 23. Şi s-a îndreptat spre Naiot, lângă Rama. Duhul lui Dumnezeu a venit şi peste el; şi Saul şi-a văzut de drum prorocind până la sosirea lui în Naiot, lângă Rama."

2 Regi 2:7, 11, 15 "Cincizeci de inşi dintre fiii prorocilor au sosit şi s-au oprit la o depărtare oarecare în faţa lor, şi ei amândoi s-au oprit pe malul Iordanului.11. Pe când mergeau ei vorbind, iată că un car de foc şi nişte cai de foc i-au despărţit pe unul de altul, şi Ilie s-a înălţat la cer într-un vârtej de vânt.15. Fiii prorocilor care erau în faţa Ierihonului, când l-au văzut, au zis: „Duhul lui Ilie a venit peste Elisei.” Şi i-au ieşit înainte, şi s-au închinat până la pământ înaintea lui."

NOTĂ: „În cel mai înalt sens, profetul era o persoană care vorbea prin inspiraţie directă, comunicând poporului soliile pe care le primise de la Dumnezeu. Dar acest nume a fost dat şi acelora care, deşi nu erau inspiraţi atât de direct, fuseseră chemaţi de Dumnezeu să instruiască poporul în lucrările şi căile Domnului. Pentru pregătirea unei asemenea categorii de învăţători, Samuel, prin conducere divină, întemeiase şcolile profeţilor. Intenţia era ca aceste şcoli să slujească drept bariere împotriva corupţiei larg răspândite, să se îngrijească de bunăstarea mintală şi spirituală a tinerilor, şi să promoveze prosperitatea naţiunii, îngrijindu-se să pregătească bărbaţi calificaţi să acţioneze în frică de Domnul ca sfătuitori şi conducători. Pentru acest scop, Samuel strânsese grupuri de bărbaţi tineri, pioşi, inteligenţi şi studioşi. Aceştia se numeau fiii profeţilor. Pe măsură ce studiau cuvântul şi lucrările lui Dumnezeu, puterea Sa dătătoare de viaţă le trezea energiile minţii şi ale sufletului, şi studenţii primeau înţelepciune de sus. Instructorii nu erau doar cunoscători ai adevărurilor divine, ci se bucurau de comuniune cu Dumnezeu, şi primiseră înzestrări speciale din partea Duhului Său.” - Educaţia, p. 46 engl. (rom. cap. Şcolile profeţilor).
„Materiile de bază studiate în aceste şcoli [ale profeţilor] erau legea lui Dumnezeu, împreună cu instrucţiunile date lui Moise, istoria sfântă, muzica şi poezia sfântă.”- Ibid. p. 47 engl. (rom. cap. Şcolile profeţilor).

    b. În zilele noastre, ce deosebeşte şcolile sau seminarele misionare de şcolile medii?

Evrei 5:12-14 "În adevăr, voi care de mult trebuia să fiţi învăţători, aveţi iarăşi trebuinţă de cineva să vă înveţe cele dintâi adevăruri ale cuvintelor lui Dumnezeu, şi aţi ajuns să aveţi nevoie de lapte, nu de hrană tare.13. Şi oricine nu se hrăneşte decât cu lapte, nu este obişnuit cu cuvântul despre neprihănire, căci este un prunc.14. Dar hrana tare este pentru oamenii mari, pentru aceia a căror judecată s-a deprins, prin întrebuinţare, să deosebească binele şi răul."

NOTĂ: „Şcolile medii sunt absolut esenţiale. în aceste şcoli trebuie să se facă o lucrare temeinică; pentru că mulţi studenţi vor pleca din ele direct în marele câmp cu recolte. Ei vor merge să folosească ceea ce au învăţat şi vor lucra fiind colportori sau ajutoare în diferite ramuri ale lucrării de evanghelizare. Mulţi lucrători, după ce au lucrat o perioadă în câmp, vor simţi nevoia să mai studieze, şi cu experienţa câştigată în câmp vor fi în stare să aprecieze privilegiile şcolii şi să avanseze rapid. Unii vor dori o educaţie în domeniile mai avansate de studiu. Pentru aceştia au fost întemeiate colegiile
noastre.” - Sfaturi pentru părinţi, educatori şi elevi, p. 203 engl. (rom. cap. Şcolile medii).

Marți 17 iunie
3. EDUCAŢI , EDUCAŢI , EDUCAŢI !

    a. Având în vedere solemnitatea orei prezente, de ce are nevoie urgentă poporul lui Dumnezeu?

2 Timotei 2:1, 2 "Tu dar, copilul meu, întăreşte-te în harul care este în Hristos Isus.2. Şi ce-ai auzit de la mine, în faţa multor martori, încredinţează la oameni de încredere, care să fie în stare să înveţe şi pe alţii."

NOTĂ: „Trebuie să fie pregătiţi lucrători care îi vor pregăti şi educa pe alţii. Astfel, lucrarea bună va fi dusă înainte, şi comunităţi întregi vor fi binecuvântate. Bărbaţi şi femei vor fi aduse în staul în ceasul al unsprezecelea, şi dacă sunt serioşi şi credincioşi, Domnul îi va primi şi va lucra prin ei. îmbrăcându-se cu Hristos, minţile lor sunt umplute cu comorile adevărului ceresc, pe care ei îl dau şi altora, pentru a fi dat şi de aceştia altora.”- The Review and Herald, 13 mai 1902.

    b. Când suntem convertiţi la Hristos, ce preţuim noi, şi asupra căror teme ne putem concentra pentru a-i binecuvânta pe alţii?

Isaia 29:24 "Cei rătăciţi cu duhul vor căpăta pricepere, şi cei ce cârteau vor lua învăţătură."

1 Corinteni 14:31 "Fiindcă puteţi să prorociţi toţi, dar unul după altul, pentru ca toţi să capete învăţătură şi toţi să fie îmbărbătaţi."

NOTĂ: „Studenţii care se aşteaptă să devină lucrători pentru cauza lui Dumnezeu trebuie să fie învăţaţi să vorbească într-un mod clar, direct, altfel vor fi lipsiţi de jumătate din influenţa lor spre bine. Capacitatea de a vorbi simplu şi clar, în tonuri pline, clare, este de o valoare inestimabilă în orice domeniu al lucrării. Această calificare este indispensabilă pentru cei care doresc să devină predicatori, evanghelişti, lucrători biblici sau colportori. Cei care plănuiesc să intre în aceste ramuri ale lucrării trebuie să fie învăţaţi să îşi folosească vocea într-un asemenea mod, încât, când spun oamenilor despre adevăr, să facă o impresie hotărâtă spre bine. Adevărul nu trebuie să fie umbrit prin transmiterea lui în mod defectuos.”- Mărturii, vol. 6, p. 380 engl. (rom. cap. Necesitatea cultivării vocii).
„Studenţilor trebuie să li se ofere o educaţie care îi va pregăti pentru o viaţă de afaceri de succes. Ramurile obişnuite de educaţie trebuie să li se predea complet şi în mod aprofundat. Contabilitatea trebuie să fie considerată la fel de importantă ca şi gramatica.”- Sermons and Talks, vol.1, p. 28, 29.
„O cunoaştere a diferitelor ştiinţe este putere, şi este scopul lui Dumnezeu ca în şcolile noastre să se predea ştiinţa avansată ca o pregătire pentru lucrarea care trebuie să preceadă scenele de încheiere ale istoriei pământului.”- Principiile fundamentale ale educaţiei creştine, p. 186 engl. (rom. cap. Ştiinţa
mântuirii, cea dintâi dintre ştiinţe).

„[Dumnezeu] ... cheamă mulţi învăţăcei să intre în şcolile noastre care oferă pregătire misionar-medicală, pentru a primi o pregătire rapidă şi amănunţită pentru slujire. Unii nu trebuie să petreacă atât de mult timp ca alţii în aceste şcoli.”- Sfaturi pentru părinţi, educatori şi elevi, p. 469, 470 engl. (rom. cap. Nevoia de misionari medicali ai Evangheliei).

Miercuri 18 iunie
4. DOMENI VITALE DE STUDIU

    a. Cum poate fi istoria de mare valoare în şcolile noastre misionare?

Isaia 52:10 "Domnul Îşi descoperă braţul Său cel sfânt, înaintea tuturor neamurilor; şi toate marginile pământului vor vedea mântuirea Dumnezeului nostru.”"

1 Corinteni 1: 27-29 ". Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca să facă de ruşine pe cele înţelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să facă de ruşine pe cele tari.28. Şi Dumnezeu a ales lucrurile josnice ale lumii, şi lucrurile dispreţuite, ba încă lucrurile care nu sunt, ca să nimicească pe cele ce sunt;29. pentru ca nimeni să nu se laude înaintea lui Dumnezeu."

    Ce altceva mai este de asemenea important?

NOTĂ: „Există un studiu al istoriei, care nu trebuie condamnat. Istoria sfântă era una dintre materiile de studiu în şcolile profeţilor... Trebuie să observăm felul în care a procedat Dumnezeu cu naţiunile pământului. Trebuie să vedem în istorie împlinirea profeţiei, să studiem lucrările Providenţei în marile mişcări de reformă, şi să înţelegem progresul evenimentelor în marşul naţiunilor spre ultimul conflict din marea luptă.”- Pe urmele Marelui Medic, p. 441, 442 engl. (rom. cap. Ce este fals şi ce este adevărat în educaţie, subcap. Ştiinţa istorică şi teologică) .
„Toate colegiile bisericii noastre şi şcolile noastre de educaţie trebuie să ia măsuri pentru a oferi studenţilor lor educaţia esenţială pentru evanghelişti şi pentru oameni de afaceri creştini.”- Principiile fundamentale ale educaţiei creştine, p. 489 engl. (rom. cap. Lucrarea din şcolile noastre).

    b. Ce putem învăţa dintr-o experienţă din şcoala misionară de pe timpul lui Elisei, experienţă ce dovedeşte grija lui Dumnezeu chiar în situaţii umile?

2 Regi 6:1-7 "Fiii prorocilor au zis lui Elisei: „Iată că locul unde locuim noi cu tine este prea strâmt pentru noi.2. Haidem până la Iordan; ca să luăm de-acolo fiecare câte o bârnă, şi să ne facem acolo un loc de locuit.” Elisei a răspuns: „Duceţi-vă.”3. Şi unul din ei a zis: „Fii bun şi vino cu slujitorii tăi.” El a răspuns: „Voi merge!”4. A plecat deci cu ei. Ajungând la Iordan, au tăiat lemne.5. Şi pe când tăia unul din ei o bârnă, a căzut fierul de la secure în apă. El a strigat: „Ah! domnul meu, era împrumutat!”6. Omul lui Dumnezeu a zis: „Unde a căzut?” Şi i-a arătat locul. Atunci Elisei a tăiat o bucată de lemn, a aruncat-o în locul acela, şi fierul de la secure a plutit pe apă.7. Apoi a zis: „Ridică-l!” Şi a întins mâna, şi l-a luat."

NOTĂ: „Predicatorul, misionarul, educatorul vor descoperi că influenţa lor asupra oamenilor creşte mult dacă se constată că ei au o cunoştinţă şi îndemânare pentru lucrurile practice ale vieţii zilnice. Şi adesea, succesul, şi poate chiar viaţa unui misionar, depinde de cunoaşterea acestor lucruri practice. Capacitatea de a-şi pregăti hrana, de a face faţă accidentelor şi situaţiilor de urgenţă, de a trata bolile, de a construi o casă, sau o biserică - dacă e nevoie - acestea fac adesea diferenţa între succes şi eşec în lucrarea vieţii.” - Educaţia, p. 221 engl. (rom. cap. Lucrul manual).
„În legătură cu misiunile noastre trebuie să existe şcoli pentru pregătirea acelora care vor să intre în câmp ca lucrători. Ei trebuie să simtă că trebuie să devină ucenici pentru a învăţa arta de a lucra pentru convertirea sufletelor. Lucrul în aceste şcoli trebuie să fie variat. Studiul Bibliei trebuie să fie făcut de importanţă majoră, şi în acelaşi timp trebuie să existe o pregătire sistematică a minţii şi a comportamentului, pentru ca ei să poată învăţa să se apropie de oameni în cel mai bun mod posibil. Toţi trebuie să înveţe cum să lucreze cu tact şi politeţe, cu Duhul lui Hristos.” - Evanghelizarea, p. 107, 108 engl. (rom. cap. Şcoala misionară, lucrarea din oraşe).

Joi 19 iunie
5. LUCRÂND ŞI INSTRUIND îN FIECARE COLŢ

a. Cum pot promova instituţiile noastre extinderea lucrării prin educaţie?

Isaia 41:6 "Se ajută unul pe altul, şi fiecare zice fratelui său: „Fii cu inimă!”"

NOTĂ: „S-a dat lumină clară ca instituţiile noastre de educaţie să fie în legătură cu sanatoriile noastre, oriunde acest lucru este posibil. Lucrarea acestor două instituţii trebuie să se combine.” - Dietă şi hrană, p. 450 engl. (rom. cap. A învăţa pe alţii principiile sănătăţii, subcap. Cooperarea dintre sanatorii şi şcoli).
„Dumnezeu doreşte ca editurile noastre să fie şcoli de educare plină de succes atât în ramura de afaceri, cât şi în domeniul spiritual... Să se ofere ocazii ca toţi să acumuleze cea mai mare eficienţă posibilă. Ei să devină familiarizaţi cu diferite domenii ale lucrării, pentru ca, dacă sunt chemaţi în alte câmpuri, să aibă o pregătire cuprinzătoare şi astfel să fie calificaţi să poarte diferite responsabilităţi. Ucenicii să fie instruiţi aşa încât, după ce au petrecut timpul necesar în instituţie, să poată ieşi pregătiţi să preia în mod inteligent diferitele domenii ale lucrării de editură.” - Mărturii, vol. 7, p. 147 engl. (rom. cap. Şcoli pentru lucrători).
„Ucenicii şi ceilalţi lucrători nu trebuie să fie pripiţi şi grăbiţi, aşa încât să nu aibă timp să se roage. Tinerii din casele noastre de editură trebuie să fie educaţi la fel cum erau tinerii din şcolile profeţilor. Ei trebuie să fie pregătiţi să înceapă lucrarea în locuri noi.” - Ibid., vol. 8, p. 93 engl. (rom. cap. O avertizare solemnă).
„Dumnezeu îi cheamă pe cei care sunt în legătură cu sanatoriile, editurile şi şcolile noastre să îi înveţe pe tineri cum să facă lucrarea de evanghelizare. Timpul şi energia noastră nu trebuie să fie angajate în aşa măsură în înfiinţarea de sanatorii, restaurante şi magazine alimentare încât să neglijăm alte domenii de lucrare. Bărbaţii şi femeile tinere care ar trebui angajaţi în slujire, în studii biblice şi în lucrarea de colportaj nu trebuie limitaţi la angajare mecanică.” - Ibid., p. 229, 230 engl. (rom. cap. Nu e timp de întârziere).

Vineri 20 iunie
ÎNTREBĂRI DE REVIZUIRE PERSONALĂ

1. De ce putem spune că planul lui Dumnezeu de educaţie este perfect în simplitatea lui?
2. De ce pentru unii educaţia medie este suficientă, însă nu pentru toţi?
3. Ce studii sunt vitale pentru pregătirea lucrătorilor pentru recoltă?
4. De ce sunt abilităţile practice atât de importante pentru misionari?
5. Numiţi câteva motive pentru care spiritul de rivalitate trebuie alungat din instituţii.